![]() |
|||||
Ställa tändningen 1 & 2 |
|||||
1. En och tvåcylindrig mc med automatisk tändförställare eg. 1962- |
|||||
1 |
Centralstöd |
Sätt mc´n på centralstödet, eller så att bakhjulet hänger fritt |
|||
2 |
Kåporna |
Demontera transmissionskåpan (vänster motorkåpa) |
Om nödvändigt montera först bort bromspedal och vänster fotpinne. Spec. BSA tänk på att muttern till fotpinnen är vänstergängad. |
||
3 |
Brytargapet |
AMC: 650cc twin 0,012" (0,30mm). BSA: 0,015" (0,38mm). Norton: 650 & Atlas 0,012" (0,30mm) Commando 0,015" (0,38mm). Royal Enfield: Interceptor Bullet India mfl 0,015" (0,30mm). Triumph: 500/650cc block motor 0,015" (0,38mm) |
|||
4 |
06-0949 |
Tag bort skruven som håller tändförställar mekanismen ( mitt i brytarplattan) Sätt verktyget (06-0949) på skruven, spärra centrifugalvikterna i helt öppet läge med en mejsel. Drag åt skruven något litet, bara så att vikterna stannar i helt öppet läge. (= maximal förtändning) |
![]() |
||
5 |
Demontera tändsiftet(en) |
Sätt en trasa för/i hålet/en så inget kan falla in i förbränningsrummet |
|||
6 |
60-1859 |
Montera övre dödläges indikatorn (60-1859) lägg i 4-ans växel, rotera bakhjulet tills kolven/arna står i övre dödläget |
![]() |
||
7 | Gradskiva | Montera gradskivan på vevaxeln, indikera 0° med en naj/stål-tråd som visare. Obs BSA & Triumph 1968- har en fast visare i form av en pigg monterad i yttre transmissionskåpan som visar, rätt förtändning, mot strecket på alternator-rotorn. Norton Commando 1971- har en fast gradskiva nitad i yttre transmissionskåpan. | ![]() |
||
8 | Förtändning | AMC: 650cc: 32°. BSA B25 B44 B50: 28-31° (se vidare BSA info-tändning) A50/65 rekommenderas alla år: 34° (fabriksuppgift se vidare BSA info-tändning). Norton 650 & Atlas: 32°, Commando: 28°. Royal Enfield Interceptor ser. II: 32°. Triumph före motor nr: 500cc H49833: 36°, & 650cc DU66246: 39°, senare motorer 500/650/750cc: 38° | |||
9 | Backa | Backa bakhjulet tills rätt gradantal (förtändning) markeras, nu skall brytarspetsen just till att öppna. Om brytarspetsen öppnar tidigare eller senare, lossa de 2 skruvar som håller brytarplattan och vrid plattan försiktigt till rätt possition. Om brytarplattans justerspår når ändläge innan rätt possiton se: 10 |
![]() |
||
10 | 06-0934 | Om tändningen inte står rätt och brytarplattan inte går att vrida längre. Tag bort skruven och låsbrickan(06-0949) från tändförställar mekanismen, montera verktyget 06-0934, gänga in vrektyget försiktigt tills mekanismen är lös på axeln. Vrid mekanismen så att brytarplattans monteringsskruvar återigen låser plattan ungefär mitt i sitt spår. Börja om från punkt 9. | ![]() |
||
3 sätt att kolla tändning/brytaröppning. |
1. Cigarettpapper |
Här behöver du inget batteri: Sätt cigarettpappret i brytaröppningen, när brytaren öppnar faller pappret. |
|||
2. Glödlampa |
Här behövs ett batteri: Montera en glödlampa i serie med brytaren, när brytaren öppnar slocknar lampan |
||||
3. Radioapparat |
Här behöver MC´ns batteri vara inkopplat: Ställ en transistorradio nära mc´n, ratta in radion på AM bandet mellan 2 stationer så att radion brusar, när brytaren just öppnar hörs en klar signal i radions högtalare. |
||||
Ställa tändningen 2 |
|||||
en och tvåcylindriga modeller med magnet, manuell & automatisk tändförställning. |
|||||
1 | Centralstöd | Sätt Mc´n på centralstödet (så att bakhjulet hänger fritt) |
|||
2 | Kåporna |
Demontera registerkåpan (höger motorkåpa) Demontera transmissionskåpan (kopplingskåpan) | Om nödvändigt montera först bort bromspedal och vänster fotpinne. | ||
3 | Brytargapet | De allra flesta märken / modeller med magnet har ett brytargap på0,008 - 0,012" (0,20-0,30mm). Ställ det noga, viktigt! | |||
4 | Övre Död Läge | Alla: demontera tänstifte/t/n och ställ kolven i övre dödläge (lägg i 4.ans växel rotera motorn tills kolven står i topp) Anv tex. ÖDLverktyget: 60-1859 | ![]() |
||
4a | Förtändning | Manuell tändförställare: vrid tändförställar reglaget på styret så att tändningen sker så tidigt som möjligt, (de flesta modeller har max förtändning med slack wire) Automatisk tändförställare: (twins) spärra fjädrar/vikter i öppet läge. |
![]() |
![]() |
|
4b | Gradskiva | Montera en gradskiva på mutter till motoraxelns transmissionsdrev(vänstersida), gör en nollvisare av en najtråd eller liknande. | ![]() |
||
4c | Förtändning | Se tabeller under Info - Märke denna hemsida | vissa modeller anger förställning i tum ej i grader mät då i tändstiftshålet anv ex. ÖDL verktyget beskrivet ovan. | ||
4d | Backa | Backa motorn genom att backa bakhjulet tills rätt gradantal (förtändning) markeras, nu skall brytarspetsen just till att öppna. Om brytarspetsen öppnar tidigare eller senare. Se "5" | vissa modeller anger förställning i tum ej i grader mät då i tändstiftshålet anv ex. ÖDL verktyget beskrivet ovan. | ||
5 | Magnetdrevet | MANUELL TÄNDFÖRSTÄLLARE Lossa magnetdrevet från magnetaxeln anv ev. en avdragare, vrid magnetaxeln tills brytarspetsen just öppnar. Montera tillbaka magnetdrevet. AUTOMATISK TÄNDFÖRSTÄLLARE Lossa magnetdrevet från magnetaxeln (Denna enhet är självavdragende, lossa bulten i mitten så släpper tändförställaren från axeln. ) vrid magnetaxeln tills brytarspetsen just öppnar. Montera tillbaka mekansimen. |
![]() |
||
BSA Magnetdrevsavdragare 61-1903 | |||||
6 | 2 sätt att kolla tändning/brytaröppning | 1. Cigarettpapper | Här behöver du inget batteri: Sätt cigarettpappret i brytaröppningen, när brytaren öppnar faller pappret. | ||
2. Glödlampa | Här behövs ett batteri: Montera en glödlampa i serie med brytaren, när brytaren öppnar slocknar lampan | ||||
|